Ja kaut kas ir apveltīts ar īpašu noskaņu, pircēji ar prieku atvērs savus maciņus, lai to iegūtu. Šis princips darbojas attiecība uz visiem produktiem ar veiksmīgām reklāmas kampaņām. Bet kas ir labāka reklāma par jebko, ko spētu radīt pat pati radošākā reklāmu aģentūra? Komerciāli svētki. Vārds “komerciāls” šeit apzīmē tādus svētkus, kurus mūsdienās vairāk kustina mūsu tērēšanas paradumu, nevis tradīcijas vai reliģija vien. Komerciālo svētku sezonas ir kā visaptverošas reklāmas kampaņas, kurās no patērātājiem tiek sagaidīts, ka tie sekos ierastajiem tērēšanās rituāliem, lai iederētos svinībās. Neapsveici draudzeni un māti Starptautiskajā sieviešu dienā? Vari rēķināties sagaidīt attieksmi, kas robežosies ar ekskomunikāciju. Šie tērēšanās rituāli ir iesakņojušies ļoti dziļi mūsu kultūrā un kļuvuši par vienām no spēcīgākajām mūsdienu svētku tradīcijām. Šādos apstākļos, uzņēmumiem rodas lieliskas iespējas nopelnīt kaudzi naudas un šajā rakstā apskatīsim, kurām nozarēm mūsu svinēšanas tēriņu paradumi ir visienesīgākie.

Pirotehnikas ražotāji un tirgotāji

Bez kārtīgas uguņošanas nav iedomājama ne neatkarības dienas svinēšana, ne Jaunā gada sagaidīšana. Neatkarīgi no tā, vai spilgto gaismu un trokšņu izrādi debesīs organizē valsts, pašvaldība, vai katrs pats, savā pagalmā, visvairāk pirotehnikas tiek pirkts šajos īpašajos datumos. Šķiet, nav iedomājams labāks žests, atzīmējot Latvijas neatkarības kārtējo gada dienu, kā ieguldīt pēc iespējas lielākas nodokļu maksātāju naudas summas no Ķīnas importētajā pirotehnikā. Turpretī, Jaunajā gadā, par salūtu vairāk ir atbildīgs katrs pats, kaimiņiem bieži sacenšoties savā starpā, kuras saimes galvai izdosies sarūpēt iespaidīgākos blīkšķus un zibšņus. Salūta organizēšanai nonākot amatieru rokās, svinētāji var arī sacensties veiklībā, bēgot no sprādzieniem, pirotehnikai tiekot iebāztai zemē par dziļu, lai tā uzšautos gaisā, vai lecot pāri raķetēm, kad apgāžas tukšās šampanieša pudeles no kurām tās tiek šautas. Par spīti tam visam, uguņošana ir ļoti populāra šo svētku sastāvdaļa. Droši vien, tā mūsos uzrunā kādu dzivniecisku tieksmi spēlēties ar uguni un eksplozijām.

Lidsabiedrības

Lidošana ir pats efektīgākais garu ceļojumu mērošanas veids. Katrā svētku sezonā, biļetes tiek rezervētas līdz pašām lidsabiedrību kapacitātes robežām. Svētkos, pat pašas lētākās biļetes ir stipri dārgākas par lielāko vairumu biļešu pārējā gada laikā. Tikties ar draugiem un ģimeni ir neatņemama sastāvdaļa katros svētkos. Vienīgā iespēja to panākt tiem, kuri ir pārcēlušies uz dzīvi ārzemēs, ir lidot. Nozarēm, kuras balstās uz ierastām un vienmuļām dzīves funkcijām, pie kādām ir jāpieskaita ceļošana, vienmēr bizness iet no rokas.

Restorāni

Kā jau minējām augstāk, viena no svarīgākajām katru svētku sastāvdaļām ir kopā būšana ar tuvajiem. Neatkarīgi no tā kādi svētki tiek svinēti, tie parasti kulminējas ar vakariņām pie kopīga galda. Ja Ziemassvētki un citi svētki, kuros kopā parasti sanāk plašāks radu pulks, tiek svinēti pie vecmāmiņas, vai kāda cita ģimenes locekļa ar attīstītām kulinārajām dotībām, klātā galda, tad tādi svētki, kā piemēram, Mātes diena vai Valentīna diena, bieži tiek svinēti šaurā lokā vai divatā. Tādēļ, tā vietā, lai vairākas stundas vergotu pie krāsns pašiem, ir kārdinoši vienkārši rezervēt galdiņu kādā restorānā, atstājot svētku atmosfēras radīšanu profesionāļu rokās. Tomēr, galdiņu labāk ir rezervēt savlaicīgi. Svētku dienas ir ļoti ienesīgs laiks restorānu nozarē un brīvu galdiņu populārā restorānā vairs nav jau krietni pirms lielās dienas.

Saldumi

Katru gadu, pieēdoties piparkūku un citu Ziemassvētku saldumu, mēs sev solām saglabāt vēsāku prātu nākamgad. Tomēr, tiklīdz veikalu plauktos atkal parādās piparkūkas un cepumi sniegavīru formā, vai Lieldienu šokolādes olas, šie solījumi tiek ātri aizmirsti. Arī tad, ja mēs paši spētu pretoties kārdinājumam, mums tomēr nāktos piekāpties sociālo normu priekšā un iegādāties kādu konfekšu kasti, gatavojoties Valentīna dienas vai Starptautiskās sieviešu dienas svinībām. Cukurs izraisa spēcīgu reakciju mūsu smadzenēs, tādēļ no tā ir grūti atteikties ikdienā. Kur nu vēl dažādajos svinamajos datumos, kuros pārēšanās ar saldumiem netiek uzskatīa tikai par pieņemamu vien, bet pat tiek iedrošināta.

Apsveikumu kartiņas

Kas par veiksmīgu produktu! Iespēja samaksāt kādam citam, lai izteiktu ideālu sentimentu pret jebkuru svinīgu notikumu. Vai ir kāds labāks veids, kā darīt kādam zināmas jūsu siltās jūtas, kā samaksājot divus eiro, lai tās tiktu izklāstītas kāda svešinieka vārdiem? Kaut kādā veidā, apsveikumu kartiņām ir izdevies iesakņoties mūsu svinībās, turklāt, to pasniegšana tiek uzskatīta par pārdomātu un personisku žestu. Kas patiešām būtu uzskatāms par pārdomātu un personisku rīcību, būtu vēstuļu rakstīšana vai pašam savas atklātnītes izveidošana, sākot no baltas lapas. Tomēr, mums ir jāuztur, kontakti un, vismaz ārēji, draudzīgas attiecības ar vairāk cilvēkiem, nekā mums jebkad pietiktu pacietības rakstīt vēstules un zīmēt apsveikumus. Tādēļ mēs meklējam palīdzību apsveikumu kartiņu virtenī, kuri vienmēr atrodas blakus lielveikalu kasēm, kur, mums stāvot rindā, tie vienmēr iekrīt acīs un atgādina par kādu attālu rada gabalu, kuru sen neesam apsveikuši.

Ziedu tirgotāji

Gadā ir vairākas dienas, kurās, pie savādāk visai patukšajiem ziedu kioskiem, veidojas garas rindas. Ikdienā grieztos ziedus mēs iegādājamies tikai tad, ja kādam draugam vai kolēģim ir svinama jubileja, un arī tad tikai vienu atsevišķu ziediņu vai pušķīti. Tomēr ir vairāki datumi, kuros ziedus pērkam klēpjiem. Starptautiskā Sieviešu diena, Mātes diena, Valentīna diena, 1. Septembris, kā arī dažādas atceres dienas ir ļoti izdevīģas dienas ziedu tirgotājiem. Ja skolniekam 1. Septembrī pietiek līdzi iedot dažas neļķītes, pāris eiro vērtībā, lai apsveiktu pāris mīļākās (vai mazāk ienīstās) skolotājas, tad, lai izrādītu savu jūtu karstumu pret mīļoto sievieti Valentīna dienā, šķiramies no summām, kas mērāmas desmitos, ja ne pat simtos eiro.

Alkohola ražotāji, tirgotāji un bāri

Vai tad svētki ir nosvinēti, ja nereizi nav tostā pacelta glāzīte? Patiesībā, alkohols ir neatņemama sastāvdaļa vairākos svētkos. Līgo svētki bez alus nav iedomājami, tāpat kā Jaunais gads, bez vismaz vienas glāzes šampanieša. Ziemassvētkos mēs justos mazāk omulīgi, ja gaisā nevirmotu karstvīna aromāts un Svētā Valentīna dienā ir pieņemts saskandināt sarkanvīna glāzi ar savu mīļoto. Kamēr bērni nepacietīgi skaita mirkļus līdz tie tiks pie kūkām, piparkūkām un citiem saldumiem, pieaugušie gaida, kad varēs atlaisties krēslā un piedzīvot vīna glāzes nekavējošo atslābumu. Alkohola tirgotāji un bāri šajos īpašajos datumos gūst stipri lielāku peļņu, nekā mūsu nesinhronizētajās dzimšanas un vārda dienās. Pienākot kādai no lielajām dienām, dzērienu tirgotāji ir sarūpējuši īpaši lielus krājumus un kases aparāti darbojas bez pārtraukuma.