Pirmajā acumirklī var likties, ka finansiālā plāna izstrādāšana, finansiālais depozīts un kredītu menedžments, visi šie finansiālie jautājumi ir neitrāli mūsdienu pasaulē un tiem nav nekāda sakara, ar sieviešu vai vīriešu dzimuma kārtas pārstāvjiem. Bet izrādās, ka viens no aspektiem, kurš padara daudz sarežģītāku biznesu un ģimenes attiecības, tas ir tieši tas, ka vīrieši un sievietes, atšķirīgi izturas pret naudu un atšķirīgi to apietas. Tas nenozīmē, ka vieni vai otri dara to labāk, tas nozīmē, ka vīriešu un sieviešu attieksme pret naudu ir citādāka. Kur tad slēpjas tā noslēpumainā atšķirība attieksmē pret finansiālajiem līdzekļiem?
Finansiālo līdzekļu tērēšanas objekti
Visiem mums ir zināms, ka vīrieši un sievietes tērē naudu atšķirīgiem mērķiem. Gan vieni, gan otri, vienādā mērā var investēt finansiālos līdzekļus biznesa attīstībā, izglītība vai sevis pilnveidošanā, bet tiklīdz jautājums skars parastos tēriņus, mēs saskarsimies ar disonansi. Ikgadējie, kompānijas “Master Card Treat Index” pētījumi liecina, ka ne tikai daiļā dzimuma pārstāvēs tērē naudu emocionāliem pirkumiem, kaut gan psihologi apgalvo, ka tieši viņas saņem daudz vairāk baudas no tādiem pirkumiem. Izrādās, ka lielākā daļa sieviešu (51%) un trešā daļa vīriešu (33%), pērk patīkamus sīkumus, lai uzlabotu garastāvokli. Lielākais vairums respondentu (58%) atzina, ka mīl kādreiz tērēt naudu, lai iepriecinātu sevi. Vīrieši parasti izvēlas sev daudz dārgākus pirkumus, piemēram, 24% vīriešu naudu tērē atpūtai, izklaidēm un jauniem gadžetiem. Sievietes parasti izvēlas ne tik dārgus pirkumus, parasti, tā ir kosmētika, parfimērija, moderns apģērbs, apavi vai aksesuāri.
Emocijas, kuras ir saistītas ar finansiālajiem līdzekļiem
Deivids Krugers savā grāmatā “Slepenā naudas valoda”, apgalvo, ka vīriešiem nauda kalpo kā mēraukla tam, cik viņi ir veiksmīgi un cik labklājīga ir viņu dzīve, sievietēm pirmajā vietā ir attiecības un sakari. Nevienam nav noslēpums, ka finansiālajos jautājumos sievietes ir daudz emocionālākas par vīriešiem. Sievietēm bieži vien sākas vainas apziņa, ja viņas ir investējušas naudas līdzekļus un zaudējušas. Vīrieši, tādos gadījumos, daudz retāk jūt personīgo atbildību un sliecas tajā visā vainot tirgus ekonomiku vai arī radušos apstākļus.
“Brīvās” naudas investēšanas varianti
Šajā situācijā pieeja izdevumiem ir ļoti atšķirīga. Vīrieši uzskata, ka finansiālos līdzekļus vajag ieguldīt perspektīvā projektā, tādā, kurš spēs vairot viņu peļņu. Vīrieši ir gatavi nodarboties ar ilgtermiņa līdzekļu ieguldīšanu, pievēršot uzmanību gan nodokļu plānošanai, gan uzkrājumiem vecumdienām, kā arī izskatīt ambiciozus projektus naudas investēšanai. Sievietes, parasti, ir gatavas nodarboties ar naudas īslaicīgu ieguldīšanu, piemēram, dažādu finansiālo operāciju finansēšanu, bilances līdzsvarošana kredītkartē un maksimālu, tekošā kredīta, atmaksāšanu. Kā naudas līdzekļi iespaido sievietes un vīrieša pašvērtējumu.
Vīrieši ir daudz vairāk pārliecināti savā finansiālajā meistarībā un ir gatavi riskēt tikai tāpēc, lai pierādītu savu reputāciju. Jāsaka, ka vīrieši bieži vien, finansiālajā sektorā pieļauj daudz kļūdu, jo arī fizioloģija te spēlē svarīgu lomu, hormoni liek vīrietim iesaistīties riskantos biržas darījumos. Turpretī, sievietes, šajā ziņā ir daudz uzmanīgākas, viņas daudz reizes visu apdomās, pirms sāks rīkoties, pirms naudas investēšanas, sievietes ir iepazinušās ar lielāku informācijas daudzumu. Sievietēm naudas investēšana bieži vien ir saistīta ar konkrēta mērķa sasniegšanu. Ja naudu investēt ir atnācis vīrietis, tad viņu daudz ātrāk var pierunāt, investēt naudu tajā vai citā fondā, uzrādot attiecīgus skaitļus, līknes un diagrammas. Sievietes savu lēmumu var apdomāt daudz ilgāk un pieņemt labi pārdomātu lēmumu, sievietes nav tik azartiskas kā vīrieši. Piemēram, starp cilvēkiem ar atkarībām, sievietes var satikt daudz retāk, nekā vīriešus, bet sievietes, kuras spēlē uz automātiem, gandrīz vispār nav sastopamas. Sievietes – investētājas ir spējīgas daudz labāk pavairot naudu, nekā vīrieši, arī pazaudēt to, sievietei ir mazāk izredžu, tā mums apgalvo kompānijas SigFig analīze “Gender and Investing”. Bet vīriešu drosme un māka riskēt, kā apgalvo eksperti, var vajadzīgajā brīdī nest maksimāli augstu peļņu.
Darbinieki finansiālajā jomā
Kompānijās, par investīciju analītiķiem, bieži vien strādā vīrieši un tas ir objektīvi, tāpēc, ka šajā darbā ir ļoti augstas prasības un konkurences cīņā, bieži vien uzvar vīrieši. Bet, ja šo darba vietu ir gadījies ieņemt sievietei, tad viņas parasti ir ļoti neordināras un spējīgas darbinieces, tas ir tieši tas, kas vajadzīgs šajā amatā.
Lai arī cik dīvaini tas liekas, bet finanšu jomā strādā daudz vairāk sieviešu, nevis vīriešu. Ja mēs apskatīsimies augstskolu izlaidumus, tad redzēsim, ka jauno speciālistu vidū, ekonomikas un finanšu jomā, pārsvarā ir sievietes. Procentuālajā ziņā sievietes ir līderes. Atšķirība ir tā, ka jau pēc izlaiduma, praksē, vairāk populāri kļūst vīrieši (ieņem prestižās un vadošās darba vietas), tāpēc bieži vien tiek uzskatīts, ka lielākais vairums finansiālās jomas darbinieku, ir vīrieši. Ja mēs runājam konkrēti par darbiniekiem finansiālajā jomā, tad orientēties tikai uz dzimumu ir ļoti grūti un nepareizi, tāda pieeja ir bez perspektīvas.
Daudzi kompānijas SigFig pētījumus uzskata par vieglprātīgiem, bet, lai arī cik vieglprātīgi tie ir, tiem ir dota iespēja eksistēt. Ir iespējams, ka jau tuvākajā nākotnē šis jautājums tiks pētīts vēl dziļāk un tam tiks piešķirta vēl lielāka nozīme.
Jau tagad mēs varam izsecināt, ka sievietes investētājas, atšķiras ar piesardzību un nosvērtu lēmumu pieņemšanu. Daiļā dzimuma pārstāves, lielākā mērā ir vērstas uz to, lai stabili “stāvētu uz savām kājām” un saņemtu maksimālu peļņu. Vīriešu investēšanas stils ir daudz agresīvāks, tāpēc viņu investēšanas rezultāti ir pakļauti lielākām svārstībām.
Nobeigumā varam teikt, ka dzīvē ir veikts daudz pētījumu un aptauju. Lielākais vairums rezultātu rāda, ka cilvēki bieži vien izvēlas partnerus (gan biznesā, gan dzīvē) ar pretējiem uzskatiem par naudu. Tas ir saprotams, jo gan sievietēm, gan vīriešiem ir savas vājās un savas stiprās puses. Vislabākais variants – apvienot savus spēkus. Vīriešiem ir jāpieņem lēmumi par agresīvu investēšanu un finansiālajām stratēģijām, sievietēm vajag šos procesus kontrolēt. Pretēju viedokļu apvienošanās radīs visefektīvāko sadarbību starp vīrieti un sievieti, kā biznesā, tā arī dzīvē.
Nav komentāru