Uz katru no tiem, kas vēlas būt īsti līderi savās darba vietās, izmantot jebkuru iespēju, lai atgādinātu par savu pastāvēšanu un izpatikt savam tiešajam vadītājam, ir tādi darbinieki, kuri dara visu iespējamo, lai novērstu nevajadzīgu vadības uzmanību no sevis. Ja jūs esat otrās kategorijas darbinieks, jūs, iespējams, esat apguvuši īpašu mākslu, kā vienmēr izlikties īpaši aizņemtiem, lai izvairītos no jebkuras sarunas ar vadību, un uzdevumu izpildi veicat tādā veidā, kas neizceļ jūs saulītē. Kāpēc tik daudzi no mums baidās no saviem darba devējiem? Vai mūsdienu darba vietās tiešām dominē īsti tirāni? Visticamāk, tomēr ne. Dati liecina, ka vadītāja personībai varētu būt maz saistības ar šādām trauksmes izpausmēm un darbinieku bailēm no viņa. Faktiski, teju katrs ceturtais cilvēks baidās, ka priekšnieks uz viņu jebkurā brīdī var pacelt baisi, neatkarīgi no tā, ka vadītājs to nekad iepriekš nav darījis un ar viņa darbības patiesībā liecina par pretējo. Bet, diemžēl, realitātē bailes no vadības ir reālas. Tās visus nostāda ļoti neērtā situācijā un bieži vien kavē radošo procesu, kas varētu norisināties starp jums un jūsu darba devēju, ja jūs pārstātu izjust pret viņu tādu bijību.

Tāpēc mēs vēlējāmies izzināt, ko jūs varat darīt lietas labā, lai pārvarētu savas bailes un sasniegtu visu savu potenciālu darba vidē?

Saprotiet, ka viss negriežas tikai ap jums

Reiz kāda psiholoģe atklāja, ka gadiem ilgi pārdzīvojusi katru reizi, kad tikšanās laikā ne tā izteikusies vai sapulcē kādu pārlieku skarbi uzrunājusi vai noraidījusi kādu ideju. Pēc tam, kad viņa iepazinās ar savu vīru, kas tajā brīdī bija telekomunikāciju uzņēmuma izpilddirektors, viņa saprata, ka šī problēma ir visai universāla. Jo arī viņš atgriezies mājās no darba uztraucās par kādu neadekvātu komentāru, kuru viņš izteicis kādam investoram, vai nepareizi novērtējis lielās vadības lēmumu. Viņa bailes nekad nebija saistītas ar viņa padotībā esošajiem darbiniekiem, bet gan tieši ar viņa paša priekšniekiem. Padomājiet par to: jūs taču jau esat aizmirsuši par kļūdām, ko šodien jūsu priekšā paveicis praktikants, vai ne? Tieši tāpat par jūsu nenozīmīgajiem nodarījumiem vai it kā nevietā izteiktajām frāzēm miegu nezaudē arī jūsu vadītājs. Jūsu vadītājs bieži vien savu uzmanību vērš tieši uz uzņēmumā notiekošajiem, lielajiem projektiem, nevis uz to, kā jūs nepareizi uzrakstījāt to vienu rindkopu savas prezentācijas trešajā lapā. Viņš palūdza jums to izlabot un jau aizmirsa par to. Vai izklausās, ka bailes ir tikai jūsu galvā? Tāpēc, ka tur tās arī dzīvo!

Redziet lietas, to patiesajā gaismā

Jūs nevarat mainīt to, ko jūs nespējat apzināties. Šī iemesla dēļ ir svarīgi, lai jūs pievērst uzmanību savām bailēm un izanalizētu to patiesos iemeslus. Esiet godīgi ar sevi: vai baiļu sajūta, ko jūs izjūtat pret savu vadītāju, ir pamatojama ar notikumiem darba vidē vai ar kādu citu dzīves pieredzi dziļi jūsu pagātnē? Vai bailes tiešām attiecināmas uz šo vienu konkrēto personu? Daudzos gadījumos šīm bailēm ir maz sakara ar jūsu vadītāju. Piemēram, kāda lielas korporācijas darbiniece atklāja, ka viņas lielākās bailes ir tikt atlaistai no darba. Šīs bailes ietekmēja daudzas viņas darbības darba vietā, it īpaši, apturēja viņu no runāšanas ar vadību, kad bija kāds risināms jautājums, pat tad, ja šis jautājums prasīja tūlītēju vadības iesaisti. Viņa turpināja klusēt, jo bailes no atlaišanas viņu paralizēja. Pēc tālākām sarunām atklājās, ka viņas baiļu patiesais avots ir tanī faktā, ka viņas tēvs tika atlaists no darba štatu samazināšanas dēļ, un viņas vecāki drīz pēc tam izšķīrās, kas bijusi liela emocionāla trauma, kas turpmāk smagi ietekmēja arī veidu, kā viņa uztvēra darba esamības nozīmi savā dzīvē. Lai šādi pagātnes rēgi neietekmētu jūsu nākotni ir svarīgi nokļūtu pie problēmas saknes. Tieši tāpat kā Compeuro tabula palīdz potenciālajiem kredītņēmējiem nokļūt pie izdevīgākā kredīta, arī jūs varat izmantot salīdzināšanas tehniku, lai noskaidrotu, vai jūsu bailes no vadības ir pamatotas, vai tomēr fiktīvi izdomātas jūsu galvā. Viens radošs veids, kā to izdarīt, ir izveidot sarakstu ar savām bailēm un to, ko šīs bailes varētu jums pastāstīt par notikumiem jūsu dzīvē, kas tās varētu būt izraisījuši, un pats svarīgākais – vai šie notikumi ir saistīti ar jūsu vadību vai tikai veido asociācijas.

Jūsu vadītājs ir tikai cilvēks

Lielākā daļa no mums vismaz pāris reizes savā karjerā piedzīvo brīžus, kad vadība izturas nepatīkami vai izturas pret jums ar mazāku cieņu, nekā jūs būtu pelnījuši. Dažās no šīm reizēm viņu reakcija būs pamatota, bet biežāk tomēr nē, biežāk viņu uzvedība būs ietekmējis kāds cits viņu dzīvēs blakus efekts. Ņemot to vērā, ir svarīgi saprast, ka gandrīz nekas darbā nav patiesi personīgs – neviens izteiktais aizrādījums, tas parasti ir tieši saistīts ar nepieciešamā darba izpildi un termiņiem, nevis jums kā individualitāti. Pajautājiet sev, vai jūsu vadītāja attieksmes modelis, kas vērsts pret jums, nav novērojams arī attiecībā pret citiem? Vai tiešām ir tā, ka tikai jūs tiekat nenovērtēti vai nesaprasti”? Veicot šo nelielo analīzi, jūs sapratīsiet, ka neesat nemaz tik “īpaši” šajā kategorijā un ka šādai attieksmei nav tiešas saistības ar jums personīgi. Iespējams šāds attieksmes modelis ir vienkārša šī vadītāja personības īpatnība, jo arī jūsu vadītājs ir tikai cilvēks.

Esiet neaizvietojami

Varbūt labākais veids, kā pārvarēt bailes no sava priekšnieka, ir veidot ciešākas attiecības ar viņu. Tādā veidā jūs sevi attīstīsiet tik tālu, ka ar pārliecību varēsiet teikt, ka esat neaizstājams darbinieks. Jums nav jāpiedalās ikvienā sarunā, kuras dalībnieks ir jūsu vadītājs, patiesībā, vislabāk to panākt tieši rīkojoties (un, nē, tas nenozīmē strādāt caurām naktīm un doties uz biroju nedēļas nogalēs). Patiesi izcili darbinieki par tādiem kļūst, kad savos pienākumos pievērš uzmanību sava priekšnieka prioritātēm un tā brīža izaicinājumiem, kā arī viņi nepārtraukti piedāvā īstenot dažādus blakus projektus, tādus, par kuriem vadītājs pat sākotnēji nebija domājis, bet kas ilgtermiņā varētu uzlabot darba procesu vai atvieglotu darba slodzi lielākajai daļai pārējo kolēģu. Kā to panākt? Lai izstrādātu projektus, kas patiešām iepriecinās jūsu vadītāju, jums ir jāspēj uz priekšu paredzēt tādi apstākļi vai projekti, kas tuvākajā nākotnē varētu radīt vai nu problēmas, vai gluži otrādi – sniegtu lielāku pievienoto vērtību uzņēmumam. Vai pārzināt, kādi ir jūsu priekšnieka mērķi, prioritātes un vissvarīgākās, aktuālākās problēmas? Ir pēdējais laiks to noskaidrot, lai ķertos vērsim pie ragiem. Jūsu spēja identificēt problēmu samazināšanu, pirms vēl tās rodas, ir galvenais priekšnoteikums, lai kļūtu par neaizvietojamu darbinieku. Jo lielāku pievienoto vērtību jūs spējat sniegt, jo mazāka baiļu sajūta jūsos mitināsies.