Savā visvienkāršākajā būtībā, kas ļauj mums neiedziļinoties izprast to, kas īsti ir mārketings, varam teikt, ka mārketings ir jūsu produkta vai pakalpojuma novērtēšanas un produktam vai pakalpojumam piemērotu komunikācijas kanālu un veidu piemeklēšana, lai informācija par jūsu produktiem un pakalpojumiem sasniegtu jums vēlamās mērķauditorijas jeb jūsu klientus. Īsāk sakot, mārketings ir jūsu produkta vai pakalpojuma pārdomāta un izplānota virzīšana tirgū. Šajā ievadā par mārketingu mēs jūs iepazīstināsim ar to:

  • Kas ir mārketings?
  • Kāda ir atšķirība starp mārketingu un reklāmu?
  • Kādi ir mārketinga veidi?
  • Mērķauditoriju analīze jeb kas ir jūsu klients?
  • Mārketinga galvenie četri P punkti

Lai radītu vispārēju un mazliet padziļinātāku sapratni par to, kas ir mārketings, mums būtu jāsāk ar mārketinga definīcijas izprašanu. Par cik pati mārketinga definīcija var radīt nelielas galvassāpes un skanēt kā zinātniska formula, ir nepieciešams to mazliet izmainīt un paskaidrot cilvēkam saprotamākiem vārdiem.

Kas ir mārketings?

Mārketings ir process, kurā jūs iegūstas jūsu mērķauditorijas jeb klientu interesi jūsu uzņēmuma ražotajā produktā vai piedāvātajā pakalpojumā. Mārketings ir precīzi un pārdomāti piemeklētu kanālu kopums un instrumenti, kur un kā jūsu produkts vai pakalpojums tiek virzīts tirgū. Mārketinga veikšanai ir nepieciešama tirgus analīze, mārketinga plāns, mārketinga stratēģija, mērķauditorijas noteikšana un sapratne par jūsu klientu ideāliem, vajadzībām un vēlmēm. Mārketings sevī ietver visus uzņēmuma aspektus, ieskaitot produkta vai pakalpojuma veidošanu, distribūcijas veidus, pārdošanu un reklāmu.

Mārketings ir arī savu klientu un mērķauditoriju izglītošana par to, kādēļ tieši jūsu produkts vai pakalpojums tiem ir nepieciešams. Tas vēsta jūsu klientiem par to, kādēļ tieši jūsu pakalpojums vai produkts ir īpašs, kā tas atšķiras no konkurentu piedāvātā, un kādēļ tieši jūsu produkts vai pakalpojums ir vislabākā izvēle. Ja jūs nenodarbojaties ar mārketinga komunikāciju un neveiciet augstāk minētās lietas, tad jūs vienkārši nodarbojaties ar reklāmu. Mārketings un mārketinga komunikācija ir ļoti svarīgas.

Mārketinga plāna izstrāde un tirgus analīze var prasīt līdzekļus. Ja jūs esat privātpersona vai maza saimniecība, Compeuro ir lielisks veids, kā salīdzināt un atrast vislabāko naudas aizdevuma piedāvājumu, ja pēkšņi aptrūcies līdzekļu.

Kā mārketings atšķiras no reklāmas?

Atšķirība starp mārketingu un reklāmu ir ļoti viegli saskatāma – reklāma ir tikai daļa no mārketinga, jo reklāma gala rezultātā ir tikai viens no mārketinga veidiem. Mārketings vijas ap produkta vai pakalpojama ražošanu un veidošanu, mārketinga analīzi, tam ir svarīga mārketinga stratēģija, tā pat arī mārketings rūpējas par pakalpojuma vai produkta izplatīšanu, pārdošanas stratēģiju, sabiedriskajām attiecībām un klientu apkalpošanas servisu. Mārketings ir nepieciešams visās uzņēmuma pārdošanas stratēģijās, līdz ar to mārketinga speciālists ir katra uzņēmuma viens no vissvarīgākajiem un augstāk vērtētajiem darbiniekiem līdzās ar sabiedrisko attiecību, personālvadības un citiem speciālistiem.

*REKLĀMA

Reklāma ir tikai daļa no mārketinga – mārketings ir kā viens liels ritenis, taču reklāma ir tikai viens no vairākiem stieņiem, kas uztura šo riteni un nodrošina tā nevainojami apaļo formu. Mārketinga pamatā slēpjas nemitīgi centieni izplatīt un radīt izpratni par jūsu produktu vai pakalpojumu. Reklāma nav vienīgais veids, kā mārketinga speciālists var virzīt kompānijas produktus tirgū un radīt izpratni un dot sabiedrībai zināmu par tā pastāvēšanu.

Kādi ir mārketinga veidi?

Printētie mediji, radio, televīzija, telekomunikācijas, sociālie tīkli, internets un citi – tie visi ir mārketinga veidi. Uzņēmumi, kas pārdod savus pakalpojumus vai produktus internetā ir spiesti modernizēt un nemitīgi attīstīt savas mājas lapas, lai tās vienmēr būtu visērtāk lietojamās un vienmēr parādītos pašas pirmās visos meklētāju meklēšanas rezultātos. Avīzes, preses relīzes, reklāmraksti, žurnāli un citi mārketinga veidi tiek radīti, lai radītu atgriezenisko saiti un pasūtījumus. Dažas kompānijas izmanto izmanto arī citus mārketinga veidus, taču tie ir daudz sarežģītāki un integrētāki iekš paša uzņēmuma.

Mūsdienās ļoti lielu popularitāti ir guvis sociālo mediju mārketings, kas ir kļuvis par vienu no visplašāk un efektīvāk izmantojamajiem mārketinga veidiem, pēc kura teju katrs uzņēmums tiecas šodien. Visā visumā mārketings un mārketinga veidi ir visi kanāli un veidi, ar kuru palīdzību tiek informēta un ieinteresēta sabiedrība par pakalpojumu vai produktu un tā tiek mudināta produkta vai pakalpojuma iegādes virzienā.

Kas ir jūsu klients – mārketinga analīze

Pirms ķerties klāt mārketinga izstrādei un mārketinga stratēģijas īstenošanai ir nepieciešams ļoti rūpīgi izanalizēt savu mērķauditoriju – esošos, potenciālos un vēlamos klientus un to grupas. Bez skaidras sapratnes un vīzijas par to, kas ir jūsu klienti, kādas ir viņu vēlmes un vajadzības, mārketinga īstenošana ir bezjēdzīga. Pirmkārt, mērķauditorijas tiek veidotas pēc demogrāfiskajiem datiem:

  • Vecuma un vecuma grupām
  • Dzimuma
  • Statusa – precēts, neprecēts, sķīries utt.
  • Dzīvesvietas
  • Ģimenes lieluma
  • Ienākumiem un ienākumu līmeņa
  • Izglītības līmeņa
  • Darba vietas, profesijas
  • Interesēm, dzīves veida un dzīves stila
  • Kultūras un etniskās piederības

Tad, kad ir veikti mārketinga pētījumi un noskaidrotas visas esošās, vēlamās un potenciālās mērķauditorijas, ir nepieciešams tās analizēt un uzzināt par to vēlmēm un vajadzībām. Vēlmes un vajadzības ir tās lietas, ar kurām mārketingam ir jāmācās manipulēt. Galvenie jautājumi, meklējot mērķauditoriju vajadzības un vēlmes:

  • Kādas ir mērķauditorijas problēmas vai izaicinājumi, kurus jūsu produkts vai pakalpojums varētu novērst un atrisināt?
  • Kādas ir mērķauditorijas vajadzības un ko tā sagaida no jūsu produkta vai pakalpojuma?
  • Kāda tipa lietas mērķauditorija vēlas?
  • Kādām lietām mērķauditorija parasti tērē savus līdzekļus?
  • Kur parasti iepērkas mērķauditorijas locekļi?
  • Kā parasti tiek pieņemti pirkšanas lēmumi?
  • Mārketinga četri P – mārketinga zelta kodols

Tad, kad esam uzzinājuši par to, kas ir mārketings, radījuši vispārēju izpratni par to, kādā veidā mārketings tiek īstenots un pēc kādiem punktiem parasti tiek analizētas mārketinga mērķauditorijas, ir jāpievēršas pie mārketinga kodola – mārketinga galvenajiem 4 P faktoriem, uz kuriem ir jābalsta visi mārketinga pasākumi.

Product – Ko jūs grasāties pārdot vai ko jūs vēlaties piedāvāt?

  • Kā jūsu produkts tiks realizēts?
  • Vai jūsu produkts būs realizēts masveidā vai piedāvāts individuāli katram klientam?
  • Produkta izdevīgums, īpašības un pārākums – kas jūsu produktu padara īpašu?
  • Jauns vai jau esošs produkts?

Price – Kāda ir jūsu piedāvātā pakalpojuma vai produkta cena?

  • Produkta ražošanas izmaksas
  • Cenas, kas pašlaik ir sastopamas tirgū par tādu pašu vai līdzīgu produktu
  • Cik daudz klienti ir gatavi maksāt? Cik daudz tie var atļauties? Compeuro – labākais ātro kredītu salīdzinājums

Place – Kur cilvēki varēs iegādāties jūsu pakalpojumu vai produktu?

  • Pārdošanas vieta?
  • Pirkšanas veidi?
  • Eksports, imports, loģistika

Promotion – Kā un kur cilvēki uzzinās par jūsu piedāvāto pakalpojumu vai produktu?

  • Izglītošana, informēšana, reklāma
  • Uzņēmuma reklāma
  • Pārdošana, attiecības ar klientiem