Ja virsraksts liek aizdomāties, kas īsti ir impulsīva iepirkšanās, tad to varētu definēt kā neplānotu pārmērīgu naudas tērēšanu. Pirms pirkuma iegādes mūsu prātā nostrādā impulsi, kas motivē cilvēku par preces nepieciešamību, sniedzot priekšstatu, ka iegādājamā prece izmainīs noskaņojumu. Impulsīvai iepirkšanās reizei var sekot vainas apziņa, sirdsapziņas pārmetumi un pārdomas, vai patiešām prece bija nepieciešama. Par impulsīvas iepirkšanās galvenajām mērauklām tiek uzskatītas nelielās preces, kas novietotas pie pārtikas veikala kases aparātiem: košļājamās gumijas, šokolādes batoniņi, bezalkoholiskie dzērieni. Tāpat arī neatkārtojami vilinošās preces, kurām ir 50 % atlaide, izpārdošanas preces un reklāmu bukletu piedāvājumi.

Uzņēmēju triki, attīstot cilvēkā impulsīvu iepirkšanos

Biznesmeņiem patīk spēlēties ar patērētāju prātiem, izmantojot informatīvus materiālus, kas uzvedina uz domām par impulsīvu iepirkumu veikšanu. Bieži vien precēm ir limitēts pārdošanas laiks, tāpēc tās ir jāpadara tik noderīgas un dzīvei nepieciešamas, lai visi tās vēlētos. Uzņēmēji spēlē uz bailēm (uzvedinot, piemēram, uz domām, ka tavs vēders ir kļuvis ļenganāks un ir nepieciešams trenažieris), tie piedāvā garantiju un naudas atgriešanu, lai izvairītos no bažām par to, ja nu prece nebūs noderīga. Teksti “Tu vairs nevarēsi iedomāties savu dzīvi bez šīs preces” uzvedina cilvēku uz domām par tās iegādi. Preču izkārtošanai veikalu plauktos ir sava psiholoģiskā ietekme. Vai esi kādreiz pamanījis, ka elektronikas veikalā starp diviem dārgiem televizoriem, pa vidu novietots lētākais modelis, vai ar ievērojamu atlaidi? Tas saucās “noenkurošanās efekts”, kas ļauj cilvēkiem izvēlēties un palikt pie lētākā varianta.

Šādu paņēmienu saraksts ir bezgalīgs, bez šādu impulsīvu iepirkumu veikšanas nevarētu pastāvēt neviens bizness. Taču tu pats vari izvairīties no impulsīviem iepirkumiem, racionāli izvērtējot katras preces priekšrocības un trūkumus. Pārņem kontroli pār savu prātu un plāno savus iepirkumus.

Daži padomi, kā pārtraukt impulsīvu iepirkšanos:

  • Izproti, kuri ir tie brīži, kad esi domājis impulsīvi, un izvairies no tādiem. Vislabākais veids, kā izvairīties no impulsīvas iepirkšanās ir izņemt visas kredītkartes no maka un doties uz veikalu ar noteiktu naudas summu.
  • Plāno savus pirkumus iepriekš. Pirms dodies uz veikalu, izveido iepirkumu sarakstu un cieši pieturies pie tā.
  • Izveido 30 dienu iepirkumu sarakstu, kas nepārsniedz 100 eiro. Ja kāda prece neietilpst sarakstā, tad pagaidi 30 dienas, kad varēsi to atļauties. Tas tev dos pietiekoši daudz laika atrast kādu alternatīvu veidu vai sagaidīt vērienīgas atlaides. Aizkavēta apmierinātība sniedz lielāku apmierinātību vēlāk, kad prece ir iegādāta – tu būsi iepriekš rūpīgi pārdomājis, salīdzinājis dažādas cenas un galu galā neiedzīvosies sirdsapziņas pārmetumos par impulsīvu lēmumu.
  • Padari izvairīšanos no iepirkumiem par jautru spēli. Tev ir zināms savs budžets, kas ir sadalīts noteiktās preču kategorijās. Iemācies iegūt gandarījumu par to, ka esi stiprāks kā tavi impulsi, kas liek iegādāties preces.
  • Skaties mazāk televizoru. Televīzija ir pārpildīta ar reklāmām, kas ir rūpīgi izstrādātas, lai darbotos uz cilvēka psiholoģisko stāvokli. Tās liek mums izjust vajadzību pēc lietām, bez kurām mēs nevaram izdzīvot. Reklāmas ir viens no lielākajiem peļņas avotiem, kā uzņēmēji realizē sev tik daudz miljonus.
  • Paēd pirms dodies iepirkties. Daudzi pētījumi ir pierādījuši, ka cilvēki tērē daudz vairāk naudas, esot tukšā dūšā. Tas pats attiecas uz iepirkšanos skumjā noskaņojumā. Mūsu neracionālais prāts var pārliecināt, ka pirkums padarīs, kaut tikai īstermiņā, bet tomēr laimīgākus.
  • Pieraksti uz mazas līmlapas savus finansiālos mērķus. Ja vēlies iegādāties kādu lielu pirkumu vai aizceļot uz siltajām zemēm, turi to cieši pie sevis, pielīmētu maka iekšpusē. Katru reizi, kad vērsi vaļā maku, tu atcerēsies, ka ceļojums ir svarīgāks kā mazā kaislība uz šokolādes batoniņu.