Melnā piektdiena ir diena pēc ASV pateicības dienas, kurā jau kopš 2000. gadu sākuma tiek svinēta Ziemassvētku sezonas sākšanās un tāpēc liela daļa veikalu samazina savas cenas un arī sāk darbu daudz agrāk nekā parasti. ASV pateicības diena parasti ir novembra pēdējās nedēļas ceturtdienā un pēc tam cilvēkiem brīvas ir vēl 3 dienas, kas rada 4 dienu brīvdienas, kurās tad arī cilvēki dodas pie saviem radiem un draugiem un pa ceļam iegriežas arī lielveikalos. Jau kopš 1960. gadiem šis vārds Melnā piektdiena tiek lietots, kā termins, kas apzīmē šo ieiršanās dienu un ir dažādi varianti, no kurienes tas nācis, bet populārākie ir tie, ka šajā nedēļas nogalē vienmēr cilvēki ir pirkuši daudz dažādas lietas radot veikalos rindas un automašīnu sastrēgumus vai arī otrs variants, ka beidzoties novembra sezonai un sākoties Ziemassvētku tēriņiem veikalu īpašnieki beidzot sāk gūt peļņu un tāpēc no sarkanā, jeb zaudējumiem pāriet uz melno, jeb ienākumiem. ASV vidēji šajā nedēļas nogale tiek iztērēti no 50 līdz 60 miljardiem ASV dolāri un lielākā daļa no šiem tēriņiem tad tiek veikta šajā melnajā piektdienā. Parasti visi lielākie vairumtirgotāji atver savus veikalus jau 12 naktī vai arī agri no rīta un tie cilvēki, kas pirmie tiek veikalā tad arī iegūst labākās preces, jo pēc tam lielākā daļa no tām jau ir izpārdota. Tāpēc arī daudzi patērētāji jau vairākas stundas pirms šo durvju atvēršanas gaida rindās vairākas stundas, lai tikai būtu pirmie, kas iekļūst veikalā un iegūst šos labākos piedāvājumus. Bet šāda burzmēšanās un trakošana ne pie kā laba nenoved un gandrīz katru gadu cilvēki tiek savainoti un pat ir saskaitītas vairāk kā 5 nāves, kas saistītas ar šo iepirkšanās trakumu. Cilvēki parasti paliek tik traki, ka viņi sāk viens ar otru kauties par dažādām precēm lai tikai varētu iegūt šīs atlaides! Melnā piektdiena pamatā ir tieši ASV svētki, bet tā, kā ASV vēl pagaidām ir lielākā ekonomika pasaulē tad šie svētki tiek arī popularizēti citās pasaules vietās un pat pie mums Latvijā ir dažādi veikali, kas piedāvā izdevīgas atlaides. Par šo melnās piektdienas fenomenu ir veidotas dažādas komēdijas un dokumentālas filmas un tajās tiek parādīts cik tālu cilvēki ir gatavi iet tikai lai varētu iegūt vislabākos un izdevīgākos piedāvājumus. Un nereti šī iepirkšanās arī notiek uz kredīta, jo kā gan tu vari atteikties no cenām, kas ir tik zemas, un šādi tad cilvēki izvēlas iegādāties gan dažādas Ziemassvētku dāvanas gan vienkārši palutināt sevi ar dažādiem pirkumiem! Bet pēdējos gados melnā piektdiena sāk zaudēt savu slavu, jo veikali nereti atveras jau pateicības dienas beigās un arī dažādas akcijas un samazinātās cenas tiek izvietotas jau visu novembri un decembri, kas cilvēkiem parāda tikai to, ka nav vērts drūzmēties pie veikala, kad līdzīgi zemas cenas var iegūt visa gada garumā. Un arī interneta veikali, lai gan piedāvā dažādas atlaides, tomēr šīs atlaides nav tik lielas, kā īstajos veikalos un tāpēc cilvēki parasti izvēlas iepirkties kad vien vēlas nevis tieši šajā piektdienā!